2009. október 20., kedd

„Az játsszon pódiumzenét, aki művészien tud interpretálni valamit” – interjú Zságer Balázzsal

A Zagar ZsöllyeHANGulatban: október 22. csütörtök 20 órától

A ZsöllyeHANGulat programsorozat debütáló koncertjére készülő Zagar zenekar igen izgalmas előadással lep majd meg bennünket a legendás Fővárosi Művelődési Ház színháztermében. Az október 22-én esedékes nyitó-koncertről, a Zagar körüli történésekről és egyéb mellékhatásokról faggattuk Zságer Balázst, aki ugyan igen visszafogottan, de elárult néhány részletet.


Idén is jelölést kaptatok az MTV EMA-ra. Mit szóltatok a végeredményhez, illetve az idei „ellenfelekhez”?

Igen, már másodszor jelöltek minket. A Wings of Love klippel való jelölést anno jogosnak tartottam, de az idei Escape from the Earth c. instrumentális számot nem hasonlítottam volna egy ének-központú popzenei közeghez. A végeredmény szerintem korrekt, a The Kolin mainstream popja abszolút releváns az MTV attitűdjéhez.

Most mutatkozik be végre világszerte is a Wings of Love c. kislemezetek. Gondoltad volna, hogy egy régi, egyszerű finálé-ötletből ekkora siker lesz a későbbiekben?

Igen, a hetekben jelenik meg egy 7”es bakelit kislemezen, illetve digitálisan szinte minden webes platformon világszerte egy német kiadónál. A lemez készítésekor, mikor a már meglévő instrumentális számhoz felvettük az éneket, már sejtettem, hogy sikeres lesz a dal, de a benne rejlő, szinte kimeríthetetlen többlettartalmat akkor még nem éreztem.

Ez a kislemez német gondozásban jelent meg, de a ti külföldi céljaitok között alapvetően Japán és Amerika szerepelt. Mit gondolsz, miért van az, hogy sok magyar zenekarnak e két világtáj felé van leginkább lehetősége nyitni, ha külföldi célok jönnek szóba? Mi van Japánban és Amerikában, ami Európában nincs?

Nem volt ennyire célzott elképzelésünk arról, hogy hol lenne jó megjelenni az anyaggal. Az akkori menedzserünk Nagy-Britanniát preferálta, én pedig az utóbbi időben arra lettem figyelmes, hogy igaz, hogy az angol dolgokra mindenhol nagyobb figyelem összpontosul, de mégis azt gondolom, hogy az igazán progresszív dolgok inkább Németországból, Skandináviából és a Benelux területekről jönnek. Gondoljunk csak a Royksopp-ra, Trentemoller-re, vagy a svéd rock-zenekarok sikereire.

A Wings of Love kislemezen kívül más fórumokon is meg tudtatok jelenni külföldön?

A kislemez csak a bevezetője az albumnak. Október végén megjelenik a Cannot Walk Fly Instead Special Edition 12 Wings of Love remix-szel dupla CD-s exkluzív kiadásban. Tehetséges magyar producerek mellett olyan külföldi előadók is csináltak remixet, mint az angol NME újságíró Dj Goldierocks, a hamburgi electro producer Eriq Johnson, a bécsi electro-funk meghatározó alakja, Albin Janoska és a kaliforniai Bossasaurus.

És ha már itt tartunk, véleményed szerint itthon - különösen az underground szférában - szükség van a folyamatos médiatámogatásra a már felkapottabb zenekaroknak is, hogy ne kerüljenek a feledés homályába? Mert pl. a Zagar „túlélte” azt, ami pl. Yonderboi-nak nem sikerült.

Nem hiszem, hogy a Zagar zenekar bármi olyat túl élt volna, vagy túl kellene élnie, ami Yondernek nem sikerült és fordítva. Lehet, hogy ő nem koncertezik annyit, és néha hosszabb időre kivonja magát a forgalomból, de attól még elég szilárdan megvetette a lábát az elektronikus zenei palettán, ha ez itthon annyira nem is érződik. Nem érzem, hogy akkora szükség lenne a média támogatására. Manapság az Internet mellett már nincs annyira kiszolgáltatva egy zenész vagy zenekar a média és a major kiadók kénye-kedvének.

Nem egy interjúban említetted már, hogy egyre inkább konceptuális dolgokban gondolkodik a zenekar, mondanivalóját tekintve. Véleményed szerint a ZsöllyeHANGulat programsorozat lehet egy ilyen önálló koncepció? Mit gondolsz a könnyűzene és a színház kapcsolatának ilyesfajta közelítéséről?

A könnyűzenének is vannak olyan rétegei, amelyek abszolút pódiumra valók, vagy ha úgy tetszik, ülő közönség előtt is megállják a helyüket. Az játsszon „pódiumzenét”, aki művészien tud interpretálni valamit; ebben az olvasatban bármilyen műfajú zenét elő lehet adni egy színházban a heavy metáltól az elektronikus tánczenéig. Mi is szeretnénk egy kicsit jobban odafigyelni az exkluzívabb fellépésekre, gondolok itt az olyan a koncertekre, amelyeket a zenekar például a Wroclaw-i operában, a Müpa hangversenytermében vagy a miskolci Cinefest-en adott. A Wings of Love sikere révén egy kicsit nagyobb hangsúly került a zenekar mainstream popzene felől történő megítélésére. A Zagar inkább egy nyitott, kísérletező zenekar, mint egy egyslágeres pop-banda, és aki nem csak a rádióból ismer minket, az tudja is ezt.

Mit vártok ettől a koncerttől? Miben lesz/lehet más – ha az lesz –, mint mondjuk az MR2 Petőfi Rádió Akusztik-ja, vagy egy MüPa-koncert?

Ezen az estén nagyrészt azokat az instrumentális számainkat vesszük elő, amelyek ugyan a lemezeink gerincét képezik, de a fesztiválokon és a klubfellépéseken csak ritkán játszunk őket. Emellett Ligeti Gyurival készített számok is terítékre kerülnek, amelyekből párat erre az alkalomra dolgoztunk át. Ami még érdekes lehet, hogy ezen a koncerten én akusztikus zongorán játszom, Gyuri pedig akusztikus gitáron is közreműködik majd egy-két számban. Nagyobb szerepet kap a mögénk vetített képi háttér, amelyet Somogy Kristóf – Kemuri állít össze erre az alkalomra. Ha minden összeáll, akkor egy soha le nem forgatott filmből láthatnak majd a nézők zenés jeleneteket.


Készítette: Fedor Nóra